Dag 2 - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Domstad - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Domstad - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: Suzanne en en Amber

Blijf op de hoogte en volg Domstad

18 April 2007 | Marokko, Casablanca

We zijn vanmorgen om 7 uur netjes gewekt door de wekservice van het hotel, na een nacht met onweer, wat niet door iedereen gehoord is..., om half 8 aan een lekker ontbijt aan te schuiven. Er stond een grote kan vers geperste jus d orange, croissants, Marokkaanse pannenkoeken, gekookte eieren, vers stokbrood, cake en olijven. Verder kon je nog melk of koffie pakken. Later kwamen ze met thee aan.

Na het heerlijke ontbijt zijn we met al onze spullen weer in de bus gestapt om richting de grote moskee van Hasan II te gaan. Deze moskee is de derde grootste van de wereld. Alleen in Mekka en Medina staan grotere moskeen. In Marokko is het eigenlijk niet toegestaan om als niet moslim een moskee in te gaan, maar deze is de enige in het land waar dat dus mag.
Toen we binnen kwamen moest iedereen zijn schoenen uittrekken en in een plastic tas meenemen. We hebben toen onze eerste Arabische woorden geleerd, Yellah Yellah, wat opschieten betekent. Achter mevrouw de gids aan. Het is een hele grote ruimte, er kunnen in totaal 25.000 mensen in. 20.000 beneden en 5000 op de vrouwengalerij. Het dak kan open, dat is wel nodig als er 25.000 mensen in de moskee zitten te bidden… Het dak kan in 3 minuten open en is in 2 minuten weer dicht.

De moskee is trouwens in 6 jaar tijd, 24 uur per dag, door 10000 mensen, ter ere van Hassan II zijn 60ste verjaardag, gebouwd. Alles wat er in de moskee aan materiaal is gebruikt komt uit Marokko zelf, op 2 dingen na, namelijk de immens grote lampen, die zijn van mureno glas uit Italië gemaakt, en de 2 witte marmeren zuilen naast de nis van de Imam, komen ook uit Italië.
Normaal gesproken doen de moslims hun schoenen bij de deur van de moskee uit, maar in een moskee voor 25000 mensen wordt dat een beetje lastig om je schoenen terug te vinden, dus hier staan speciale zakken waar je, je schoenen in kunt zetten voor je eigen bidplaats.

Hierna gingen we naar beneden, naar de wasplaats, waar de moslims hun rituele reiniging doen voor de dienst. Ze wassen hun gezicht, armen tot ellebogen, handen en voeten 3x. Hun oren en haar wassen ze 1x, daarna mogen ze dus de moskee in. Hierna zijn we naar de hammam in de moskee geweest. Een heel groot zwembad met bankjes erom heen en stoom kanonnen aan de muur. Deze ruimte is zowel voor moslims als niet moslims, om te socializen. Alles in deze ruimte is nog nooit in gebruik geweest voor dat doel vanwege managementproblemen. Voor de moskee is een heel groot plein waar nog eens 80.000 mensen kunnen meebidden.

Na het bezoek aan de moskee hebben we Casablanca verlaten om op weg te gaan naar Rabat, de hoofdstad van Marokko. We zijn daar eerst even langs het paleis van koning Mohammed VI gegaan. Dit was minder mooi dan wat we er van verwacht hadden. Hierna hebben we een echte Marokkaanse lunch gegeten. Tagine, een stoofpotje, met kip, lam of gehakt. Vooraf kregen we een salade en toe vers fruit.

We zijn hierna de bus weer ingegaan om op weg te gaan naar de medina en de kasbah. De medina is een wirwar van allemaal kleine straatjes, de oude stad, en dat hebben we geweten ook! Na eerst een kwartier te hebben rondgelopen kwamen we eindelijk uit bij de winkels! En wat bleek, achteraf gezien hadden we er in 2 minuten kunnen zijn als we de straat tegenover de kasba in waren gelopen. Maar de straatjes die we hebben gezien, hadden we eigenlijk ook niet willen missen. Het afdingen is nog lastig, maar oefening baart kunst. Een tas die bij de eerste verkoper niet lager kwam dan 200 dirham (20 euro) is er uiteindelijk voor 140 dirham met de gelukkige eigenaar meegegaan. We hebben al we een ervaren afdinger bij ons, Jose, die doet gewoon heel zielig, en dan komt dat “juiste” bedrag vanzelf. De winst die ze hierop behaald heeft, heeft ze in een goed doel gestoken, noga voor de hele groep. Suzanne was erg in trek, mooie grote vrouw uit Holland. Antje heeft nog hele mooie springtouwen zien hangen op de Medina, of gebruik je die toch ergens anders voor Antje???

Na het winkelen op de Medina zijn we nog even naar de Kasbah gegaan, een oud fort met weer een wirwar van kleine straatjes. Hier waren de mannen wat vervelender. Ze drongen zich op als gids, iets waar we geen zin in hadden. Gelukkig hadden we Jose mee en die wist hier goed mee om te gaan. De eerste in afgeschud, maar de tweede bleef ons volgen en de weg wijzen, maar wilde daar niets voor hebben. Uiteindelijk hebben we het maar toegelaten en kwamen we bovenaan uit, maar hadden we wel een mooi uitzicht. We zijn toen nog even met deze jonge man op de foto gegaan, maar dat hadden we beter niet kunnen doen. Toen begon de “ellende” pas echt. Hij wilde de foto toegestuurd krijgen, nou dat kon nog, maar daarna wilde hij ook maar al te graag het emailadres van Suzanne, Just friends, no marry. Jose heeft hem vriendelijk doch dringend verzocht nu echt op te houden. En gelukkig was het overgekomen, hij heeft ons nog de uitgang gewezen en toen was het klaar.

Hierna zijn we nog naar het Mausoleum van Mohammed V geweest en zijn we met een paar vriendelijke bewakers op de foto gegaan. Voordat we naar Marokko gingen, werd er gezegd dat foto’s maken van mensen hier erg lastig zou gaan, maar daar hebben we tot nu toe geen last van gehad. Overal, zelfs bij overheidsgebouwen, mochten we foto’s maken.

Nu zitten we in de bus op weg naar Meknes om daar te gaan eten en overnachten. Voordat we Rabat uitgereden zijn hebben we nog eventjes bij de Nederlandse vlag gekeken en heeft Daan ons voorzien van het Nederlandse volkslied.
Vanavond weer lekker een tagine gegeten met rundvlees, sperziebonen en wortels.

De toetsenborden werken hier heel apart, en worden niet gelijk gevonden door sommige mensen, he Ada

Suzanne en Amber

En op de 19e nog een nawoord voor iedereen die de foto's miste: ze staan erop. Gisteren sloot het internetcafe voordat Suzanne en Amber klaar waren. Ik mag nu een computer gebruiken op de lerarenopleiding in Meknes waar we net heel gastvrij ontvangen zijn. En het lukt zowaar.
Voor degenen die nieuwsgierig zijn naar die leuke poppen die je steeds op foto's ziet staan: kijk eens op www.jufenko.waarbenjij.nu
Groeten, Ada

• 18 April 2007 - 23:26

Hieke:

Heee allemaal, groetjes doorgeven aan Saskia!

Hieke

• 19 April 2007 - 05:50

Ada Van Der Velden:

Beste reizigers,
    Goed om jullie weblog te lezen. Het geeft een goed beeld van jullie ervaringen.
    Een leerzame week toegewenst.

veel groeten,
    College van Bestuur

• 19 April 2007 - 07:13

Conny En Kees:

Mooie verhalen elke keer weer. Leuk voor de volgers. Wat een goed idee om het dak te openen als er 25000 gebeden tegelijk door moeten :-D Ben wel benieuwd of Amber haar spiekbriefje nog nodig heeft voor het geval er iets heel speciaals op haar bordje ligt.. Goed gewassen zijn jullie iig. Ik moet weer Yellah Yellah want er is meer te doen dan leuke dingen :-( Oja Sas heel leuk die SMS'jes maar om 00.30 lig ik al lekker in mn mandje hoor!

• 19 April 2007 - 08:37

Nora:

Hallo Saskia en mede reisgenoten.
    Wat een mooie verhalen allemaal en wat een druk verkeer zeg. Jullie zijn zeker wel blij dat je zelf niet hoeft te rijden.
    Veel plezier nog daar.
    gr.Nora

• 19 April 2007 - 09:08

Lieke:

Hee!
    Wat hebben jullie in zo'n korte tijd alweer gigantisch veel meegemaakt! De moskee moet wel een bijzondere ervaring zijn geweest (zei ik lichtelijk jaloers:D
    En mam, als ik zo lees hoe je al die mannen weer aanpakt, kan ik maar een ding zeggen: ik ben trots op je!
    Geniet van jullie toekomstige belevingen, en veel liefs ook aan Ada en Saskia!
    Lieke

• 19 April 2007 - 09:11

Emmy En Astrid:

Hallo!!!!!
    Hoe is het met jullie!! Jullie verhalen klinken allemaal erg interessant! Is het weer ook al een beetje bijgetrokken of niet? Nog een hele plezierige vakantie!
    Tot heel snel weer pau!

XXX Emmy en Astrid

• 19 April 2007 - 09:22

Amber:

hoi amber heb je mijn vragen al ontvangen ? en wat leuk dat je een paar nieuwe woorden hebt geleerd' ik ken dat woord en vele anderen want ik ben zelf marokkaan.

van chaima veel plezier

• 19 April 2007 - 10:03

Hans Lücker:

hoi ton en allemaal. leuk voor het thuisfront om jullie zo te volgen. in ieder geval weer veel kijk plezier en geniet ervan. groetjes van hans, ciska en de kids:D

• 19 April 2007 - 13:21

Johannes:

Dag Suzanne en Amber!
    Had Marcel niet gezegd, dat jullie lief moesten zijn voor Antje? Wat doet de opmerking over die springtouwen daar dan?
    Ik vermoed, dat zij jullie wel ernstig heeft toegesproken; niet zozeer over de opmerking zelf, als wel om de woorden 'hele mooie'. Ik word tenminste altijd door haar berispt als ik dat zeg...
    Hoe dan ook, geef haar een kus van mij en geniet allemaal van die prachtige reis!
    Johannes

• 19 April 2007 - 17:42

Ada Ruis :

Hoi Ada.Hoe gaat het?Hier iniedergeval wel goed het is leuk met Pieter,maar ik wil jou ook graag zien.Ik wil weten hoe het daar is,het lijkt me wel leuk in marokko.Als we dan bij het hotel zijn dan neem ik elke dag een ochtendduik.ik krijg er steeds meer zin om naar marokko te gaan.
    stuur je snel terug

-XXX- DIKKE GROET MATTIES

• 19 April 2007 - 18:13

Manika:

Hoi,

Wat hebben jullie al veel foto's erop gezet !!! Erg leuk om te zien en te lezen.

Inge , ik wens jouw nog even " extra" heel veel plezier in Marokko !!!!!

Groetjes,

Manika

• 19 April 2007 - 18:47

Oma En Opa Oerlemans:

Hoi Paulien,

Wij wensen jou een fijne studiereis.
    Geniet er maar van.
    Nu het zonnetje nog dan kom je weer mooi bruin terug.

Tot ziens,

oma en opa

• 19 April 2007 - 19:33

Esther:

Hoi Nel,
    Zo te zien hebben jullie het prima naar je zin! Kom je nog wel terug???

Groetjes!