Dag 6 - Reisverslag uit Al Hoceima, Marokko van Domstad - WaarBenJij.nu Dag 6 - Reisverslag uit Al Hoceima, Marokko van Domstad - WaarBenJij.nu

Dag 6

Door: Ton en Daan

Blijf op de hoogte en volg Domstad

23 April 2007 | Marokko, Al Hoceima

Youm Al-Hadd (betekent zondag) 22 april

Het is tien uur in de ochtend. Het Fatima handje dat aan de voorruit van de bus is bevestigd bungelt alle kanten uit. Vandaag is de tocht der tochten gereden. We rijden vandaag ongeveer dezelfde afstand als dat we gisteren hebben afgelegd alleen is het “parcours”veel slechter.
De weg van Chefchaouen naar Al Hoceima is spectaculair, maar wild en gevaarlijk. Het kost ongeveer 5 uur om de afstand van 220 kilometer af te leggen en je krijgt onderweg te maken met haarspeldbochten, steile bergkliffen en rondzwervende ezels, glibberige modderpaadjes en dichte bewolking.

Onderweg komen wij langs diverse dorpen. Het is opvallend hoe geïsoleerd deze dorpen liggen. De uitgestrekte kliffen worden afgewisseld door kleine dorpen. Ongeveer in het midden van onze rit passeerden wij Bab-Berret, een traditioneel dorp. Mohammed gaf ons het advies om geen foto’s te maken. De kans bestaat dat de bus bekogeld zou worden met steentjes als dank voor het fotomoment.

Wanneer je in de bus zit vallen de afvalhopen langs de weg, tussen de mooie natuur, direct op. Het is niet te begrijpen dat er op deze manier met dit mooie stuk natuur wordt omgegaan. De twee prioriteitspunten van de overheid zijn de bergen met afval en het verkeer.
De campagne Nederland schoon, zoals de Nederlandse autoriteiten deze heeft gehouden zou niet in Marokko misstaan.

Onderweg werden verschillende plaspauzes ingelast, in de bus voel je je net een milkshake. Geen wonder dat de blazen van onze Marokkogangers het zwaar te voorduren hadden. De faciliteiten zijn niet optimaal, daarom wordt er ook in de vrije natuur geloosd. Dit zorgt voor leuke taferelen. Hoe vaak plas je op een steile helling, in de regen met je hoofd in de wolken? Ik kan alleen voor onszelf spreken. Wij doen dit niet vaak. WE HEBBEN ER VAN GENOTEN!!!!

Rond een uur of een begonnen onze magen al aardig te knorren. De buschauffeur vond het een goed idee om te lunchen. De deur ging open en wat schetste onze verbazing? Op een tafel direct naast de bus lag een afgehakte schapenkop te pronken. Laat ik het zo stellen een aantal van ons vonden dit niet zo geslaagd en besloten iets minder te eten.
***Nu volgt er inside information.*** Het vlees dat door ons allen is genuttigd komt van de schapenkop waar de groep al in een eerder stadium mee heeft kennis gemaakt.
Tijdens de busrit werden we nog getrakteerd op een quiz. We moesten allerlei vragen over het huidige onderwijs in Marokko beantwoorden. Alle studenten zijn glansrijk geslaagd!!!

Deze studiereis bestaat uit twee delen. Enerzijds kennismaken met de cultuur, anderzijds het doen van onderzoek naar scholen in Marokko. Het eerste gedeelte is deze middag afgesloten.
Vanavond hebben de opleiders verschillende mensen ontvangen van de Délégation de Minostér de l’education National. Deze groep mensen bestaat uit:

- Mohamed Khaled (Hoofd onderwijs Regio Al-Hoceima)
- Ahmed Bijbij (Hoofd onderwijsdiensten)
- Abderrahim El Khattab (Coordinator)

Hieruit blijkt dat de organisatie goed nadenkt over de juiste invulling van onze studiereis. De diverse belangen zijn vanavond besproken. Morgen volgt verdere informatie.

Voor de echte die-hards, onze excuses voor het niet tijdig updaten van de weblog. Dit kwam doordat de internetvoorzieningen in het dorp niet toereikend waren.

• 22 April 2007 - 23:01

Ton:

Elke dag weer doen wij nieuwe indrukken op. Het eerste gedeelte van de busrit door het RIF gebergte was fantastisch. Het is echt genieten. Daarna veel last van laaghangende bewolking.Ik zal veel tijd nodig hebben om alles te kunnen vertellen. Ik hoop dat jullie een beetje een indruk krijgen over het land. Het verbaasd mij elke keer weer. Het is erg leuk om jullie berichtjes te lezen. Het bijft genieten en jullie reacties zijn welkom.
    Veel groeten van Ton uit Al Hoceima

• 23 April 2007 - 09:19

Fok En Anke:

Hoi Geanne en allemaal, gelukkig kunnen we jullie weer volgen. We misten gister jullie verhaal. Ben blij dat jullie die busreis overleefd hebben.Ik vrees Gean dat jij geen eetlust meer had na die schapenkop........
    Het serieuze werk begint dus nu, succes!!
    Het spijt me voor jullie maar het is hier prachtig weer en wij worden wel bruin, haha.
    Tut voor Geanne, Mem.

• 23 April 2007 - 11:10

Sjan:

hoi allemaal,
    nog steeds regen?hier word het vandaag
    weer warm, maar toch zou ik liever daar zijn ,als je alleen was gegaan had je denk ik nooit zoveel moois ,en aparte
    dingen gezien als nu,het begint al weer
    af te tellen he judith ,maar ik zie weer uit naar morgen mam

• 23 April 2007 - 14:56

Conny :

Hoi allemaal, nog 4 nachtjes slapen en ja daar is hij dan de Zon.
    Geweldige verslagen en leuke foto;s, na zo;n lange dag weten jullie ons elke keer weer te verrassen.Sas jij hebt zeker ook niets gegeten, bij het zien van de schapenkop.Ik wil ook alle studenten feliciteren met de goed beantwoordde vragen van de quiz
    Ik wens jullie nog een paar leuke dagen toe met elkaar, en tot nader bericht
    groetjes vanuit Leusden.

• 23 April 2007 - 17:29

Ton En Toos:

Hoi Sabine, Pauline en alle anderen, Wij volgen jullie elke dag en genieten met jullie mee. Leuk om alle verhalen te lezen. Vorige week was ik nog in de Fata Morgana van de Efteling en waande me even in Marokko, bij jullie. Maar ik ben bang dat mijn rondvaartje daar, niet kan tippen aan alle ervaringen die jullie tijdens deze reis opdoen. Nou mensen geniet ervan en Sabine, hoewel we je natuurlijk nog héél véél mooie dagen in Marokko gunnen, zien we ernaar uit je vrijdag weer te zien. Dikke Kus van ons allebei.

• 23 April 2007 - 20:50

Marylise:

Saskia, et les autres
    Comme vous etes tous au Maroc vous devez un peu parler le francais.
    Les photos que j'ai vu me rappel des souvenirs d'il y a 10 ans>
    Encore quelques jours et le sejour sera fini.
    Et saskia comment sont les marocains au maroc groetjes marylise

• 23 April 2007 - 22:16

Kees:

Jullie postduif mocht dan grote moeite hebben om het verslag over het mistige Rif gebergte aan ons te bezorgen, ook de 'waarbenjij' website leek zich door een dikke brei te moeten werken. Jullie mogen Fatima wel op de blote knieën danken dat haar hand jullie in 'de moeder aller tochten' de weg gewezen heeft. Ook deze dag zal weer diepe indrukken bij jullie hebben achtergelaten en dan heb ik het niet over de kop die jullie schaapachtig (of was het een bok?) aan het eind van de rit lag aan te kijken. Bedankt maar weer voor dit smakelijke stukje en op naar het dessert. Het wordt hier de rest van de week 25 graden...ja, ook vrijdag nog!

• 24 April 2007 - 14:53

Diny:

Hoi Sas en reisgenoten,ik kan jullie weer volgen.Jullie maken wel van alles mee.Een fantastische reis.Krijg zelf ook de kriebels om door het land te trekken.De verslagen zijn heel erg goed.Zo krijgt ieder een indruk waar jullie mee bezig zijn.Het is een fantastisch land en daar moet je dan maar wat voor over hebben.Dan waardeer je het straks hier des te meer.Nog 3 daagjes genieten.En dan naar huis met heel veel indrukken als overbagage. Lieve Sas fijne dagen nog,veel lol met z,n allen en tot het volgende verslag.Ik kijk er naar uit.Lieve groet voor jullie allemaal.Doei doei