Dag 9, Woensdag 25 april - Reisverslag uit Al Hoceima, Marokko van Domstad - WaarBenJij.nu Dag 9, Woensdag 25 april - Reisverslag uit Al Hoceima, Marokko van Domstad - WaarBenJij.nu

Dag 9, Woensdag 25 april

Door: Amber en Judith

Blijf op de hoogte en volg Domstad

26 April 2007 | Marokko, Al Hoceima

Vandaag hebben we in groepjes verschillende activiteiten gedaan. Een groep is naar de hamam gegaan, een groep is naar de CFI gegaan om een samenwerkingsverband aan te gaan, 2 meiden zijn naar een basisschool gegaan om daar tekeningen en brieven af te geven en er is een groep terug naar de basisschool in Imzouren gegaan om te kijken of een samenwerkingsverband mogelijk is.

Stel je voor…. een heerlijk dagje ontspannen en genieten met 10 meiden in een badhuis, waar het heel schoon is, er hele mooie slanke vrouwen zijn, waar je lekker gemasseerd kan worden door heerlijke mannen en waar er helemaal geen haren op de grond liggen, kortom een heerlijk ontspannen dagje dus.

Nou zo is het dus niet hier!!! De 10 meiden naar het badhuis klopt nog, maar wat daar gebeurt achter de gesloten deuren hou je niet voor mogelijk!!!!
Bij binnenkomst ruikt het al naar natte muffe handdoeken die al een week liggen te rotten in een hoek, dan zie je een Marokkaanse vrouw alleen in een zwembroek lopen en het is maar goed dat ze buiten in lange gewaden lopen, want wat daar onder zit is echt niet bepaald smakelijk!!! De vrouwen zijn hier niet bepaald slank. Het omkleden was al een beetje vreemd, een paar dames lopen topless rond. Als je door de zware metalen deur gaat dan wordt het helemaal spannend. Je krijgt een emmer in je hand geduwd en daar moet je het mee doen. Door de deur kom je in de eerste ruimte waar verder nog niets te zien was. De volgende ruimte was al iets interessanter, in de benauwde ruimte lagen twee wat stevigere naakte vrouwen op de grond elkaar te masseren of iets wat daar op leek. Hierna kwamen we in de 3e en laatste ruimte waar wij als 10 brave preutse meisjes op een rijtje zijn gaan zitten. Nu maar afwachten wat er komen gaat. Na te zijn gewend aan de tempratuur gingen we wat rond kijken, nou en toen kwam de cultuur shock!!! Wow wat lag daar nou op de grond en wat ze met elkaar deden….. Niets vergeleken met de bescheiden, gesluierde vrouwen die je op straat ziet lopen.
De dames lagen op de grond om elkaar daar grondig te wassen, masseren en af te spoelen. Ooh jee gaat dit ook bij ons gebeuren? Kunnen we nog weg? Maar nee helaas was dat niet het geval. Hanane de vrouw van het hotel die ons de hele dag begeleid heeft kwam eraan met verschillende emmers warm water en kleine bakjes en begon ons nat te gooien. Hierna kregen we een soort groene zeep in onze handen en moesten we elkaar insmeren. Oke dat kan nog, maar toen kwamen de iet wat steviger wasvrouwen eraan en die vonden dat onze bovenstukjes uitmoesten. Hmm wat moeten we hiermee??? Nadat Anna als eerste luisterde hebben we haar gevolgd. Daar stonden we dan hulpeloos in onze zwembroekjes. De wasvrouw pakte Channa als eerste aan om eens flink te gaan scrubben! Nou ik kan je vertellen dat je daar niet heel blij van wordt, hoe hard dat eraan toe gaat. De vellen hangen erbij als ze klaar is. Hierna zijn we allemaal aan de beurt gekomen. Toen iedereen gescrubd en afgespoeld was, wat je bij elkaar doet, kwam de volgende ervaring…. Modder in je haar. Dit moest even een paar minuten intrekken, hierna spoelde je elkaar weer af. Nou zou het dan nu afgelopen zijn? Nee, er kwam nog een verassing om de hoek kijken, modder op je gezicht, dit was erg lekker en je huid wordt er heel erg zacht van. Dit is wat er bij ons allemaal gebeurde. Maar terwijl wij lekker gemodderd werden, hebben we hele schokkende beelden gezien. De vrouwen die op de grond lagen begonnen zich opeens te scheren, en niet alleen maar de benen en de oksels, maar de benen gingen gewoon uit elkaar en de dames waren elkaars foefertje ook vrolijk aan het scheren. Dat was wel heel erg schrikken!!! Onze haren werden daarna nog grondig gekamd door Hanane en het is maar goed dat zij precies de goede maat borsten had anders was je daar ook nog tussen beland met je hoofd.
Dit klinkt allemaal heel negatief en heel smerig, maar zo hebben wij dat helemaal niet ervaren! Het was geweldig! De eerste 5 minuten waren heel vreemd, maar daarna was het allemaal heel normaal, alleen wat anders dan je zou verwachten als je de dames op straat ziet lopen! Wij zijn heel blij dat Geanne dit als verjaardagscadeau heeft gekregen en dat wij met haar mee mochten genieten.
Nadat we uit de hamam kwamen wilde Hanane ons nog meenemen naar een beautysalon/ kapper. Helaas was die gesloten en zijn we eerst even gaan eten. Na het eten hebben we nog een poging gedaan maar toen was de salon ook nog gesloten. We zijn daarna naar een gewone kapper gegaan waar sommige meiden hun haar hebben laten knippen en zich hebben laten opmaken. Tot zover het ontspannen gedeelte.

En terwijl de dames lekker verwend werden, ging het PWA project en Ton met de taxi weer op weg naar Imzouren waar we een afspraak hadden met de school, Imzouren II en Abitaleb. Hier waren gisteren al de eerste contacten gelegd. Vandaag was er uitbreid de tijd om het filmpje van de PWA school te laten zien om een beeld te schetsen van een basisschool in Nederland. Er is uitgebreid gesproken over hoe het contact opgebouwd en uitgebouwd kan worden. Het belangrijkste was dat iedereen erg enthousiast was en er een goed gevoel is aan beide kanten over een leuke toekomstige samenwerking. Natuurlijk deed een nieuwe inspecteur zijn intrede maar tot onze blije verbazing was hij spontaan en open en heeft hij ons veel inside informatie gegeven. Kortom; een zeer geslaagde ochtend.
De directeur van de school en de inspecteur waren uitgenodigd om ’s avonds in het hotel met ons te eten. Nu was er net vanavond een bandje zodat een verder gesprek bijzonder lastig werd. Maar er kwam ook een buikdanseres optreden en aan de gezichten van beide mannen te zien zou dit ook wel eens in ons voordeel gewerkt kunnen hebben.
Het enige penibele moment was toen de taxi, waar Daan en Ton in zaten, ons in haalde. Voor ons reed nog een andere auto en er kwam een auto tegemoet. Wij hielden ons vast voor een frontale botsing maar gelukkig gingen beide auto’s op het laatste moment allebei een paar centimeter opzij waardoor de taxi met Ton en Daan erin er nog nipt tussendoor kon. PFFFFF!!

Ook op het CFI (de Marokkaanse pabo) wordt tijdens het badfestijn van de dames hard gewerkt. Een gesprek zonder hotemetoten dit keer: met de opleiders van het CFI (maar liefst 8 van de 12 zijn aanwezig) en Domstad. Ada houdt een prachtige presentatie over Domstad, geheel in het Frans (waarvoor hulde!). Aansluitend ontstaat er een geanimeerd gesprek over wat wij voor elkaar kunnen en willen betekenen. We zijn het er snel over eens dat we niet alleen een symbolische samenwerkingsovereenkomst willen, maar dat we praktisch samen willen werken. Het uitwisselen van verschillende didactieken is bijvoorbeeld een goed startpunt. We besluiten voortvarend tot het instellen van een werkgroep en verlaten met een goed gevoel het overleg!
Terwijl de meiden nog lekker bij de kapper zitten, strijken wij neer bij de haven van Al Hoceima. Heerlijk in het zonnetje verorberen wij een nog heerlijker schaal vis! Op en top genieten…

Om 15.45 was de hele groep weer bij elkaar om het officieel gedeelte van deze dag bij te gaan wonen. We zijn met z’n allen naar een basisschool hier in de buurt gelopen waar we de delegé en de mensen van de CFI hebben ontmoet om een contract te tekenen tussen de Domstad en de CFI van El Hoceima. Na een gedeelte met verschillende toespraken van onze directeur Henny Morshuis, Ada Ruis, de directeur van de CFI en de meneer van de delegé is ook nog een boek overhandigd met de titel: “een brug tussen twee culturen”. Hierna is Henny met drie andere belangrijke mannen de contracten gaan tekenen en hebben we nu een officieel samenwerkingsverband met de CFI van El Hoceima.

En zoals hierboven al vermeld was het diner erg feestelijk. We hadden, naast de heren hierboven, nog meer gasten; de directeur van het CFI was aanwezig, de onderwijsinspecteur, de directeur van de pabo hier in El Hoceima en de studenten van de pabo die we maandag hadden ontmoet.

• 27 April 2007 - 07:37

Kees:

Tsja, en dan komt de dag dat je je laatste dirhams stuk wilt slaan en dan doe je soms gekke dingen..Of niet dames? Weten jullie zeker dat je in een badhuis terecht bent gekomen ;) Gelukkig hebben jullie vast de foto's nog of hadden jullie toevallig geen plaats om de camera te bewaren. Heb natuurlijk even gegoogled: 'Het traditionele hamam ritueel is al 800 jaar oud. Scrubben, olijfolie-zeep massage, manuele rekking van de spieren. Een weldadige sensatie voor lichaam en geest...' Maar toch bedankt voor alweer een leuk verhaal en een ervaring die jullie met z'n tienen maar mooi in je zak stopten. Mmm, zakken?