Dag 3 - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Domstad - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Domstad - WaarBenJij.nu

Dag 3

Door: Saskia en joyce

Blijf op de hoogte en volg Domstad

19 April 2007 | Marokko, Meknès

Donderdag 19-04-2007

Marhaba!!!

We hebben weer een spannende dag in meknes achter de rug (denk aan: enge mannen die je achtervolgen door smalle steegjes ;), maar dat komt later).

* Bezoek aan C.F.I. (Centre de Formation des Instituteurs et institutrices)
Na het ontbijt, kwamen de o-zo-vriendelijke mannen van het hotel onze koffers alweer ophalen om in de bus te zetten. De C.F.I. (PABO in Marokko) stond vandaag onder andere op het programma en dit was dan ook onze eerste bestemming. Deze “PABO” is één van de oudste in Marokko. Hij is in 1956 opgericht. Sinds dit jaartal zijn er al 7533 studenten opgeleid tot leerkracht.
We werden vriendelijk ontvangen door de directeur, de délégé e.a. We voelden ons allemaal erg welkom op de school. De leerkrachten vonden het echt een eer dat we op hun school kwamen kijken en dat was goed te merken! Na een welkomswoord van verschillende personen, kregen we te horen hoe de studenten op deze PABO les kregen, hoe de toelating daar is, hoe het zat met de stage en de basisscholen in de omgeving en nog véél meer. Tussendoor kregen we ontzettend veel lekkere hapjes en (zoete!) thee. Hierna was er tijd om vragen te stellen.

* Bezoek aan basisschool
Na de vragenronde en de groepsfoto was het toch echt tijd om naar de basisschool te gaan waar deze PABO veel mee samenwerkt. Dit was iets waar iedereen erg naar uitkeek. Ook hier werden we hartelijk ontvangen. We konden in alle klassen kijken. De lessen werden voor ons onderbroken. De kinderen gingen voor ons staan, ze zongen mooie liedjes (en wij natuurlijk ook voor hen) etc. Om 12 uur ging de school uit en hadden wij nét genoeg gezien om weer verder te kunnen naar ons volgende programmapunt.

* De lunch
We zouden “ergens” gaan lunchen. Later bleek Mohammed een verrassing te hebben: een etentje in een erg luxe restaurant waar we allerlei lekkers te eten kregen. Er was (meer dan) genoeg te eten en we zitten op het moment van typen (18:50) dan ook nog steeds vol.
Na de lunch was het plan om naar de Kasba te gaan. Dit is een oude stad die gebouwd is door Moulay Ismail Een ver familielid van de huidige koning. Maar vanwege de landbouw conferentie was dit afgesloten. Hier hebben we dus helaas erg weinig van gezien. Maar niet getreurd: De mensen in de Medina wachtten met smart op ons. We werden hier namelijk soms iets TE hartelijk ontvangen.

* De Medina
Hier hadden we vrije tijd van 16:00 tot 18:00. Zo kon iedereen zelf bepalen wat hij/zij wilde zien. Joyce en Saskia hadden niet zulke goede ervaringen met “alleen” rondlopen, dus besloten met Ada mee te gaan. Dit werd nog een heel avontuur. Denk aan: Slalommen langs slachtafval, afgehakte geitenkoppen en overige slachtrituelen. Maar ook: Jongens die wel erg geloven in liefde op het eerste gezicht, een “goed bedoelde” rondleiding door de Medina –en vervolgens niet meer van deze man af kunnen komen..- Hij zei dan wel steeds “dag”, maar wist de betekenis van dit woord blijkbaar toch niet zo goed.
Toen we aan het nagenieten waren op een terrasje, hoorden we van anderen uit de groep ook leuke en spannende verhalen. Iedereen heeft het weer erg naar zijn zin gehad.

En tot slot:

* Wist je dat…:
…de koning van Marokko vandaag ook in Meknes was?
…de premier van Frankrijk er óók was?
…Moulay Ismail wel 500 vrouwen in zijn harem had?
… hij bij die 500 vrouwen wel 800 zonen had(om nog maar niet te spreken over zijn dochters)
…een “hoofdgerecht” hier maar een voorgerecht blijkt te zijn?
…we hier echt ontzettend veel eten?
…en we dus blij zijn dat alleen onze koffers gewogen worden?
…sommige koffers ook met overgewicht te kampen krijgen?
…dit komt door alle souvenirs die gekocht worden?
…dit (de souvenirs) er heel veel zijn door onze afding-kwaliteiten?
… wij nu moe zijn
… wij hopen dat jullie het met veel plezier gelezen hebben
… wij nu echt stoppen

Beslama!!!
Joyce & Saskia

• 20 April 2007 - 07:17

Conny En Kees:

Marhaba?
    En al weer zo'n mooi reisverslag met foto's die het verhaal kompleet maken. Bovendien is Saskia mede auteur en die heeft bij ons wel een heel speciaal plekje ;) Hoewel we in ons eerste berichtje hebben gevraagd het niet al te spannend te maken konden jullie het toch weer niet laten..
    Goed bedacht 'institutrices' om een versje te zingen met gebarentaal! Ogen, oren mond en neus: Zo te zien gebruiken jullie ze allemaal erg goed! De mannen zaten vast al aan de uitgebreide lunch :)
    Heerlijke beelden ook van de markt. Jullie moeten daar wel een geweldige tijd hebben. De (beetje veel) jaloerse ouders van Saskia. Beslama?

• 20 April 2007 - 07:19

Dekseltje:

Hoofd, schouders knie en teen ...
    Goede zaak dat jullie nog wat aan sport doen daar. zeker met al die maaltijden ;-)

Fijne dag vandaag nog !

• 20 April 2007 - 07:23

Dekseltje:

Hoofd, schouders knie en teen ...

Fijne dag vandaag nog !

• 20 April 2007 - 07:33

Fok En Anke:

He Geanne,vandaag 21 jaar!!!! Van harte gefeliciteerd. Als we de verslagen en foto's zo zien moet dit wel een bijzondere verjaardag worden. Wanneer krijg je hier nu een geitekop op je verjaardag...
    Nou meid, een prettige dag en wij proosten vanavond wel even op je.
    Voor allemaal vandaag weer een leuke dag maar dat zal wel lukken.

Extra dikke tut,Pa en Mem.

• 20 April 2007 - 07:56

Wendy -zus Van Joyce:

Hallo daar in Marokko! Wat een leuk verhaal. Joyce, niet te veel mannen gek maken hoor! Dat kunnen ze volgens mij niet aan in Marokko :)
    Wij missen je hier erg. Van Mosje moet ik zeggen: miauw.
    Veel plezier nog allemaal en tot volgende week vrijdag!
    Liefs Wendy

• 20 April 2007 - 07:57

Heitie En Tante Anke:

Geanne, Van Harte Gefeliciteerd met deze verjaardag!Maak er maar een leuke dag van daar in Marokko.Zal wel lukken als ik de foto's van de afgelopen dagen zie. Tut van ons uit Joure.

• 20 April 2007 - 08:08

Maaike:

Heeee Nel, Alles goed? Gave foto's en leuke verhalen. Volgens mij beleef je daar echt het 'echte' Marokko. Aan eten geen gebrek zo te lezen. Precies zoals je het graag hebt toch?! :-)Super! Veel plezier nog enne.. pas op in de smalle straatjes...XMaaike
    PS. zorg eens ff dat je op wat meer foto's komt :-)

• 20 April 2007 - 08:23

Els Mams Van Joyce:

wat ontzettend leuk om jullie zo te volgen! leuke foto's! Joyce, je zonnebril goed op houden hoor! haha liefs en nog heel veel plezier

• 20 April 2007 - 09:34

Michèle:

Leuk al die verhalen...en die foto´s...leuk om te zien!!!
    XX

• 20 April 2007 - 10:09

Marije :

Hey Saskia!
    Jeetje, wat heb jij het gezellig daar zeg! Waarom ging ik ook al weer niet mee? ;) Toch niet om school zo snel mogelijk af te maken he? Krijg nu toch wel een beetje spijt als ik dit zo zie haha! Leuk om te lezen wat julie allemaal al gedaan hebben! Voor iedereen daar: geniet ervan!

Groetjes van Marije Molenaar

• 20 April 2007 - 10:53

Wilma Oerlemans:

Hoi Paulien en allemaal,
    Wat spannend zeg.
    We kijken elke dag vol verwachting naar jullie site.
    Dikke knuffelen tot gauw!

• 20 April 2007 - 10:58

Gianni-vriend Channa:

Yo, yo,

Leuk om zo te lezen hoe jullie het daar hebben, maar je mag wel iets vaker op de foto staan.... Vindt het namelijk ook wel leuk om je te zien :-)

Veel plezier nog en we smsen/bellen nog wel even...

XX
    Gianni

• 20 April 2007 - 11:36

Marsha Van Oss:

He moppie (anna)
    Genietse he?
    Als je terug komt staat er een wijntje op je te wachten Kus kus

• 20 April 2007 - 12:52

Dennis-broer V Joyce:

Ik moest van Mosterd zeggen: "Kots op de vloer, die voor je!"

Ik ga je ook gewoon mailen eigenlijk, maar voor de vorm: veel plezier en mieterse tijden en puike ervaringen, en jottem jottem jottem!

Liefs, Dennis

• 20 April 2007 - 13:44

Mark:

Hoi pap, veel plezier! En u staat wel weer erg duidelijk op alle foto's :D
    Groetjes van mij en Karlijn

sdfsdfssd

• 20 April 2007 - 17:37

Sjan Van Laarhoven:

Hallo allemaal.
    Vind de foto's erg mooi. Ik sta iedere morgen vroeg op om te kijken naar het nieuws van jullie, en de foto's. Maak maar niet dat je met een Marrokaantje naar huis komt. *grapje*
    Verder nog fijne dagen. Ik denk aan je Judith.

Groetjes, mam

• 20 April 2007 - 17:57

Papa Van Bouchra:

leuke fotos gemaakt in marokko ik vond die fotos die je naast de zee hebt gemmaakt. tussen meknes en mijn opa,s huis 300 kilometer. en veel plezier mat de heele groep in marokko en greotjes papa van bouchra.

• 20 April 2007 - 18:47

Amber:

Chaima volgt jullie berichtgeving van dag tot dag!Geeft iedere keer info, als de naam van de koning vermeld wordt. Het lijkt de prive wel! Wat je met hoofd, schouders, knie en teen allemaal niet te weeg kunt brengen, een foto zegt meer dan duizend woorden(oud marokkaans gezegde).Uit alles blijkt dat je geniet, denk wel een beetje aan de lijn! Veel plezier verder, ook namens Chaima,Geert

• 20 April 2007 - 19:39

Ad:

hallo saskia en de rest er is veel tebeleven lees ik uit het verslag erg leuk saskia als je in problemen komt je weet het ik heb de koffer al ingepakt
    veelplezier

• 20 April 2007 - 20:48

Noëlla:

Lieve Geanne,
    Ik had je vandaag al gesmst, maar GEFELICITEERD!!!! Was even op de site aan het kijken en ik dacht, ja dan moet ik ook ff een berichtje voor je achter laten :-) Zag dat je ouders dat ook al hadden gedaan!Leuk man! Heb trouwens ook de foto's voor je op mijn computer staan. Ga ze van de komende dagen allemaal voor je bewaren. Als ik volgend weekend bij je kom neem ik ze voor je mee op USB. Dan heb je ze allemaal al thuis. Nou meid heel veel plezier nog en een hele dikke X en knuffel!!

• 21 April 2007 - 09:29

Diny:

Hoi Saskia en reisgenoten.Na wat probleempjes heb ik dan toch eindelijk van jullie fantastische (studie????????)reis kunnen mee genieten.Wat een geweldige ervaring.Leuk om ook eens in een land met andere cultuur rond te reizen.Zo te lezen heben jullie het allemaal erg naar het zin.Het weer valt mee, lekker eten,leuke mensen,goed hotel,leuke groep alleen oppassen dat je koffer en broek nog dicht kunnen op het einde van de reis.Nou Sas ik zie dat je het erg naar je zin hebt.Hele fijne dagen noch en tot hoors.Lieve groet voor iedereen en oh ja bijna vergeten,ook van mij Geanne gefeliciteerd!!!!!doei deoi