dag 7 - Reisverslag uit Al Hoceima, Marokko van Domstad - WaarBenJij.nu dag 7 - Reisverslag uit Al Hoceima, Marokko van Domstad - WaarBenJij.nu

dag 7

Door: Hannely en Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Domstad

24 April 2007 | Marokko, Al Hoceima

Maandag 23- 04 –07

Na een heerlijk ontbijtbuffet, staan we om 8.45 uur klaar om naar de CFI te gaan, de pabo in Al Houceima. Natuurlijk moeten we ook nu weer de afgesproken tijd met een Marokkaans korreltje zout nemen, want uiteindelijk vertrokken we om 9.00 uur te voet naar de pabo.
Op de pabo werden we officieel ontvangen door vier heren: de opleidingscoördinator, de onderwijs-inspecteur, de pabo-directeur en de opleidings -decaan. Momenteel zitten op de CFI Al Houceima, 54 studenten waarvan 32 vrouwen. Later wonen we een pabo-les bij en dan zien we ook dat het aantal mannen en vrouwen ongeveer gelijk is.

Na een kort welkomstwoord is er voor ons gelegenheid om vragen te stellen. Ton stelt een vraag die ons allemaal erg bezighoudt: ‘ Hoe kan het toch dat er op deze pabo, in een land dat hard aan zijn onderwijs wil werken, maar 54 studenten zijn?!’ Er wordt verteld dat er naast de CFI in Al Houceima, nog 32 CFI’s in Marokko zijn. Daarnaast bepaalt het Ministerie van Onderwijs hoeveel studenten er worden toegelaten. Desondanks is het aantal studenten in onze ogen erg weinig, er rekening mee houdend, dat elk kind in Marokko recht heeft op onderwijs. Volgens de delégées is er een tekort aan leerkrachten. Ook is er een groot verschil tussen het onderwijs in de stad met soms klassen van 45 kinderen en dat op het platteland waar soms maar 7 kinderen in een klas zitten. Het onderwijs op het platteland is daardoor relatief erg duur. Het lijkt dus een ordinaire bezuinigingsmaatregel.

Tot nu toe besloeg de opleiding tot leerkracht in Marokko 2 jaar. Sinds kort zijn ze gestart met een 1-jarige traject. Nu begrijpen we ook beter de strenge selectiecriteria.

Na dit officiële gedeelte hebben we een Franse taalles bijgewoond. Erg leuk en leerzaam. De lieve studenten hadden stoelen voor ons klaargezet en bestookten ons met allerlei vragen. De onderwijs-inspecteur ( met jas aan!) kon het niet laten om een deel van de les van de eigen leerkracht, over te nemen.

Na een heerlijk kopje Marokkaanse thee, was het tijd voor ons bezoek aan de eerste basisschool. Ook daar waren we zeer welkom! De school heeft momenteel 700 leerlingen, 21 groepen en 22 leerkrachten, waarvan 1 adjunct-directeur. De groepen bestaan uit 27 tot 35 leerlingen, die allemaal keurig netjes achter hun tafeltje zitten. We hebben over en weer liedjes gezongen, o.a Vader Jakob en een taalles bijgewoond. Als echte juffen en meesters hebben we genoten van de kinderen. Kinderen zijn overal in de wereld hetzelfde, echte boefjes en scheetjes!

Na de lunch, weer super lekker, hebben we ons opgesplitst in 2 groepen voor de 2 basisscholen die bezocht zouden worden.
Ik (Hannely) mocht een kijkje nemen bij de kleuters in de eerste basisschool. Ik ben helemaal weg van de kleuterjuf. Zij vertelde vol enthousiasme over haar kleuters en straalde veel warmte uit. Ze heeft een begin gemaakt met het maken van hoeken in de klas om de belangstelling van kinderen te stimuleren. Geweldig! Deze kleuters kunnen een begin maken met schrijven. Ze krijgen dan een schrift mee naar huis vol met schrijfoefeningen die hier door hun juf handmatig zijn ingeschreven. Petje af voor de juf! Leuk aan deze klas was ook dat de kinderen in groepjes zaten.
Ik (Nelleke) bezocht de tweede basisschool. Tot nu de mooiste school die we bezocht hebben. Kleurrijk en een gezellige sfeer. Verbazingwekkend hoe de kinderen van 3 jaar oud, al keurig achter hun tafeltje zitten en een begin maken met het schrijven van letters in het Tamazigh (berbers). In het speelkwartier waren alle kinderen wel erg nieuwsgierig naar onze namen en wilden ze graag op de foto wat soms niet zonder slag of stoot ging.
Na een lekker theetje was het tijd voor ontspanning op het strand.

In de avond hebben we een presentatie gehad over het Rifgebergte en de Riffijnen door Sietske de Boer, een oud studiegenootje van Ada. Boeiend en veel mooie foto’s.

Nu gaan we even uitbuiken en straks weer lekker slapen.

Bisalama,

Hannely en Nelleke

• 24 April 2007 - 04:31

Marcel:

Superboeiend, maar zijn jullie nog steeds lief voor Antje?

• 24 April 2007 - 09:29

Wilma Oerlemans:

Hoi Paulien en allemaal,

Wat 'n ervaringen en leuk die foto's!
    Nog 'n paar dagen,ben benieuwd wat jullie nog zullen beleven.
    Veel succes en plezier en tot gauw!
    Groetjes en 'n extra dikke knuffel voor Paulien!

• 24 April 2007 - 10:40

Sjan:

hoi allemaal
    hoi judith misschien kan je wel een
    lekker receptje mee brengen het ziet er allemaal zo lekker uit,
    Hier gaat alles zijn gangetje,
    groetjes mam

• 24 April 2007 - 10:43

Gr 7/8 & Juf Ikrame :

Hallo Allemaal

Zo te horen gaat het allemaal goed met jullie. De kinderen van groep 7/8 van Basisschool de Kameleon hebben een berichtje voor Meester Ton. Wij hopen dan ook dat dit bericht bij hem terecht komt.

Beste meester Ton

Met mij gaat alles goed. En met u ook? Vast wel. Ik ben blij als u weer terug bent, want ik wil uw verhalen graag horen.
    groetjes Ricardo

Beste meester Ton

Hoe gaat het met u? Met mij gaat het goed. Heeft u het leuk in Marokko? Ik hoop het wel.
    Groetjes van Ying Ying

Hallo meester Ton

Ik ben de nieuwe leerling. Ik ben benieuwd om u een keer voor de klas te zien.
    Groetjes Denise

Hallo meester Ton,

Bevalt het u in Marokko Is het daar lekker warm? Hier in Nederland is het lekker warm. Op school gaat het best goed.
    Van Nasim

Beste Meester Ton

Is het leuk in Marokko? Het gaat hier goed vind ik. Het is gezellig in de klas en we doen vaak drama. Is Marokko mooi?
    Groetjes Ilias Ammari

Beste meester Ton

Hoe gaat het in Marokko? Is het lekker weer in Marokko? Hier gaat het wel goed, Kom snel terug.
    De groeten van Ilias Loukili
    Neem een souvenier mee (grapje...)

Beste meester Ton

Is het lekker weer? Het gaat goed in de klas.
    Groetjes Ervin

Beste meester Ton

Is het leuk in Marokko? Bij ons is het de laatste tijd erg warm.
    Groeten van Ouafae

Beste meester Ton

Met ons gaat het goed in de klas. Ik heb een 8 bij rekenen gehaald. Ik heb ook mijn Theorie en praktijkexamen gehaald. nu heb ik 2 diploma´s. Vind u het leuk in Marokko? Vast wel.
    Dag meester Ton, veel plezier!
    Rosemary

Beste Meester Ton

is het warm in Marokko? Wat doet u in uw vrije tijd?
    Groeten Ruhollah

Hoi meester Ton

Is het leuk in Marokko? Is het weer goed? Hier gaat het best wel oke. Ik ben pas naar de orthodontist geweest. Ik moet waarschijnlijk over een maand een beugel. Super Erg!!!!
    Hopelijk is het heel leuk!
    Groetjes Delaine

Meester Ton

Gaat het goed met u? Is het daar leuk? Is het daar lekker weer? Heeft u op veel scholen gekeken??
    Groeten Yassin

Hoi meester

Alles goed? Met mij gaat het heel goed. Ik hoop dat u het leuk vind daar. Het is heel fijn in de klas, maar het is wel jammer dat er een kind uit de klas is. Ik wens u nog veel plezier in Marokko!!
    Groetjes, Eda

Hallo Meester Ton

Zo te horen hebben jullie het enorm naar jullie zin in Marokko. Wij zijn eigenlijk allemaal een beetje jaloers. We kunnen niet wachten op de mooie verhalen die u te vertellen heeft als u weer terug bent in Nederland. Geniet nog even van deze paar dagen!!

Tot gauw!
    Juf Ikrame

• 24 April 2007 - 11:10

Conny Oskamp.:

Goede morgen allemaal, even een berichttje uit het al 2 dagen bewolkte Nederland
    Even een vraagje, op welke leeftijd gaan de kinderen naar school?
    Hoe laat begint de school, en wanneer gaan ze weer naar huis. Ik moet helaas zelf naar een basis school want daar ben ik overblijf moeder is ook erg leuk.
    Dus moet ik stoppen, nog een leuke tijd en tot nader bericht groetjes
    Conny xxjes voor Saskia tot gauw.

• 24 April 2007 - 11:46

Manika:

Leuke foto's en verhalen staan er op !!!!

Nog veel plezier.

• 24 April 2007 - 12:38

Amber:

groetjes van eefje !!!!!!!!

• 24 April 2007 - 12:39

groetjes van juf
    eefje !!!!!!!!

• 24 April 2007 - 12:39

intresant!!!

• 24 April 2007 - 12:54

Amber:

leuk joh !! :P allemaal egt leuk tog ik ben zelf marokkaan en ik vind het fijn dat ik dit allemaal hoor!!!

• 24 April 2007 - 13:31

Annesien:

He Nellie,

Ik dacht laat ik ook even een brichtje plaatsen op jullie site. Zo te zien en lezen gaat het allemaal prima daar in Marokko. Het ziet er allemaal erg leuk uit op de foto's. Hier gaat voor de rest ook alles prima. Nog twee nachtjes en dan is de grote dag...Ik laat je weten hoe het is afgelopen. Heel veel plezier nog en tot snel.

Dikke Kus van Sem!

Xxx Sien

• 24 April 2007 - 14:44

Ronald En Leny :

Hallo Paulien,

Wat zal jij het super naar je zin hebben. We hebben alle spannende verhalen gelezen
    Dit is een fantastische reis.
    We wensen jou en de rest nog heel veel plezier en geniet van alle mooie dingen.

Groetjes en tot snel

• 24 April 2007 - 15:04

Diny:

Hoi Sas en groep wat een leuke dag geweest.Onvoorstelbaar dat die kleintjes zo goed op hun plaats blijven zitten.Hoe doen ze dat????Hebben jullie zeker ook al gevraagd.Zou dat hier ook lukken?Nog 2 dagen.Was het wel weer voor het strand?Zoniet kunnen jullie het hier inhalen.Lieve groet en dikke kus voor Sas.doei doei

• 24 April 2007 - 16:47

Esther:

Hoi Nel,
    Wat leuk om een stukje van jou te lezen!
    Ik ben benieuwd naar de verhalen als je weer thuis bent!
    Geniet van de laatste paar dagen.

Liefs,

• 24 April 2007 - 16:56

Seran :

mooi

Jasper:

Geweldig! al die mooie verslagen en foto's, wij krijgen een goede indruk van marokko, tot vrijdag channa! Iedereen nog fijne dagen!

Mirjam:

Hallo Ton,
    Jullie maken een geweldige reis.
    Veel moois te zien en lekker eten.
    Leuk om jullie weblog te lezen en de foto's te zien.
    Die blauwe huizen in Chefchouen, prachtig.
    Geniet ervan en tot na de vakantie.

• 24 April 2007 - 17:20

Maike:

Hey mam,

Volgens mij heb je het super naar je zin en heb je al heel veel indrukken gemaakt. Toch wel raar, je moeder op een studie reis...! haha, maar wel super tof! Hier gaat alles ok. Geniet nog ff lekker van de laatste daagjes!

heel veel liefs, maike

• 24 April 2007 - 17:53

Ria&Carlos:

Hallo Allemaal,
    Het is een geweldige ervaring, wij kunnen voledig volgen wat jullie allemaal meemaken. mooie verhalen en foto's. Nog heel veel plezier met z'n allen. Een hele goede terugreis vrijdag en we horen graag de rest van de verhalen. Een knuffel voor Saskia.xxx

• 24 April 2007 - 19:00

Sharon:

Suscan en Saskia (en de rest) geniet nog even van alle indrukken! Hopelelijk zijn jullie ook weer gauw op de been (ziekjes hoorde ik van het water)

Groetjes en tot snel!
    Sharon 4A

• 24 April 2007 - 22:42

Kees:

Ben eigenlijk wel benieuwd naar het niveau van het onderwijs in Marokko. De opleiding tot leerkracht is wel lekker kort ;) Kleuters al met 3 jaar in vaak overvolle klassen maar de meesters bestaan hier nog! In de 'top' van het onderwijs lijkt nog een mooie taak weggelegd voor de emancipatie beweging.. Bestaat er eigenlijk ook een leerplicht in Marokko? Jullie weten hier vast alle antwoorden op. Na een leerzame dag lekker bijkomen aan het strand, eindelijk. Vergeet niet te smeren Sas :) Hannnely en Nelleke bedankt voor het verslag.

• 25 April 2007 - 04:07

Dekseltje:

Goedemorgen,

Fijne "officiële" dag vandaag en succes met de workshops. Ik hoop dat het verslag van de dinsdag ook snel verschijnt. Juut knuf !

• 25 April 2007 - 04:37

Asje En Emsie:

Heeej Pau en de rest!!
    Echt leuke foto's haha en jullie maken echt superveel leuke dingen mee!Ik ben benieuwd naar de rest van je verhalen Pau als je weer thuis bent! En eventjes een Hoeraatje voor ons broertje Martijn! HOERA!!haha!
    Nog heeeel veel plezier!Groetjes en xxxjes As en Emsie