Dag 4 - Reisverslag uit Fez, Marokko van Domstad - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Fez, Marokko van Domstad - WaarBenJij.nu

Dag 4

Door: Sabine en Paulien

Blijf op de hoogte en volg Domstad

21 April 2007 | Marokko, Fez

Vrijdag 20 april 2007

Bezoek aan: Fes, Moulay Idriss en Volubilis.

Vandaag is Geanne jarig, ze is 21 jaar geworden! Tijdens het ontbijt hebben we haar feestelijk verrast, met verjaardagsliedjes en 21 cadeautjes.

Na het ontbijt zijn we met de bus richting Fes gereden. Onderweg zijn we bij een schitterend uitkijkpunt gestopt om foto’s te maken. Zo kregen we een mooi overzicht op de stad.
Fes is de derde grootste stad van Marokko. Bovendien is het ook het religieuze centrum van het land. Veel Marokkaanse mensen komen hier dan ook naar toe om de moskeeën te bezoeken of om een religieuze (koran)studie te volgen. De stad is gesticht door sultan Idriss II en wordt in tweeën verdeeld door een rivier.

De medina van Fes staat bekend als één van de mooiste, maar ook meest risicovolle van Marokko. We spraken af goed bij elkaar te blijven. Elke student kreeg dan ook een oudere ‘mama’ of ‘papa’ toegewezen. Met de gids trotseerden we de medina. We keken onze ogen uit. Er waren allerlei winkeltjes: de slager (geen smakelijk gezicht en de geur was ook niet erg aangenaam), de bakker (met warme broodjes, ERUG lekker!) maar ook winkeltjes met prachtige sieraden. Omdat we niets mochten kopen, was het erg moeilijk om onze vrouwelijke koopdriften te onderdrukken. De medina was een doolhof, hoe dieper we er in gingen, hoe smaller de straatjes werden. Het was dan ook wel eens lastig als er een ezel, bepakt en bezakt voorbij kwam. We bezochten de koranschool (tegenwoordig een moskee) en de leerlooierij. Op een gegeven moment kregen we minttakjes in onze handen gedrukt. We wisten niet zo goed waar het voor was, maar toen de indringende stank van poep en dierenhuiden in de leerlooierij onze neuzen binnen drong, werd dit wel duidelijk. Het takje week geen moment van onze neus. Ten slotte konden we nog bekijken hoe in een weverij stoffen geweven werden. We kregen allemaal een doek om ons hoofd geknoopt. We zagen er allemaal erg knap uit!

Na het bezoek aan Fes, zaten we allemaal weer ongeschonden in de bus. Onderweg naar Moulay Idriss stopten we voor de lunch. Deze keer kozen de meeste van ons niet voor het Marokkaanse gerecht tagine, maar voor de bekende frietjes en salade. Dat blijft toch ook wel erg lekker! Na het eten hebben we lekker uitgebuikt in het zonnetje.

Helaas konden we in Moulay Idriss niet lang meer van deze heerlijke Marokkaanse zon genieten. Grote, dikke, grijze, regenwolken stapelden zich op boven onze hoofden. Al snel zagen we de eerste regendruppels vallen. Dat maakte het zicht vanaf het uitkijkpunt over de stad, dat we hadden bereikt na het bewandelen van 166 traptreden, niet minder mooi.

Inmiddels begon het steeds harder te regenen. Toch wilden we na het bezoek aan Moulay Idriss erg graag de Romeinse ruines ‘Volubilis’ bezoeken. De echte ‘die hards’ trokken er op uit, terwijl de rest in de bus wachtte. We zagen schitterende restanten van oude huizen en tempels uit de Romeinse tijd. Ook waren er mooie mozaïeken en een olijfpers. Toen het tijd was om terug te gaan, begon een avontuur. Doordat het zo hard regende, was de grond net een moeras; een en al blub! Wij, Sabine en Paulien, gingen voorop. Het werd een survivaltocht langs een steil modderpad met stenen. Voor ons was dat geen probleem, wij hadden onze bergschoenen aan. De rest had natte voeten en doorweekte schoenen. (Oeps!!) We hebben er wel ontzettend om gelachen met z’n allen.
Het was weer een drukke dag! We zijn blij dat we weer lekker droog in het hotel aangekomen zijn. Nu is het tijd voor een warme douche, een heerlijke maaltijd en een gezellig drankje, om de verjaardag van Geanne af te sluiten.

Groetjes Sabine en Paulien

• 20 April 2007 - 22:38

Paulien :

Hoi lieve allemaal!
    Super bedankt voor al jullie lieve berichtjes!
    We hebben het hier nog steeds super naar ons zin:)
    Tot snel!!
    Liefs xxx Paulien

• 20 April 2007 - 23:11

Conny En Kees:

Bedankt weer voor jullie mooie verslag Paulien en Sabine en natuurlijk ook voor de foto's van Jose. Hoewel we slechts enkelen van jullie kennen voelt het toch als een familie. Hoewel, toen ik de foto met die hoofddoeken zag begon ik me wel af te vragen voor hoeveel kamelen deze harem te koop zou zijn ;) Ik begrijp niet waarom er soms zo negatief over 'hoofddoeken' wordt gedaan, zo'n burka past je allemaal en het staat jullie erg goed! Paulien en Sabine nog bedankt dat jullie voorop gingen in de glibberige strijd want we willen jullie uiteindelijk weer allemaal gezond en ongedeerd terug zien!
    Groeten, ook aan Ko!

• 20 April 2007 - 23:27

C En K:

Ach, helemaal vergeten maar gelukkig is het bij jullie 2 uur vroeger en kan het dus nog: Geanne, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Leuk dat je op patat met mayonaise getrakteerd hebt! Uh, mag je daar eigenlijk wel een afzakkertje op je 21e nemen? Nou, ik wel hoor: daar ga je!

• 21 April 2007 - 06:09

Wilma Oerlemans:

Spannend verhaal Paulien en Sabine 2 vd 'die hards'. De bergschoenen waren toch geen overbodige luxe.
    Felicitaties voor Geanne,'n leuke verjaardag met zoveel cadeautjes,dat wordt verdelen in de koffers denk ik.
    De foto met de hoofddoeken is geweldig.
    Ben benieuwd naar jullie volgende spannende avontuur!
    Groetjes voor allemaal en 'n dikke x speciaal voor Paulien.

• 21 April 2007 - 09:45

Sjan:

hoi allemaal
    alles weer gezien en gelezen,
    beetje jammer van de regen,maar dat zal de pret niet drukken, toch?
    judith, laat je eens wat meer zien ik weet dat je niet graag op de foto gaat ,
    maar morgen wil ik je zien hoor
    groetjes aan allen liefs mam .

• 21 April 2007 - 11:16

Els:

wat een geweldige site, jullie zullen wel bekaf zijn elke dag en dan toch achter de computer duiken en ons voorzien van informatie, geweldig.Op deze manier reizen de thuisblijvers met jullie mee. Groetjes aan allemaal en speciaal aan Daan.

• 21 April 2007 - 12:34

Manika:

Wat een leuke foto's vooral die van de hoofddoeken !!!!

Nog heel veel plezier !!!!

• 21 April 2007 - 17:01

Mike Krijgsman:

Hallo Juut
    alles goed daar? Ik hoop dat je het leuk hebt. Gisteravond nog even bij oma Sjan geweest, effe geholpen met het reageren voor deze site.
    Nog veel plezier

Groetjes Mike

• 21 April 2007 - 19:43

Papa Van Bouchra:

ik vond toen julli met de heele groep een sjaal hebben gedaan is prachtig groetjes van papa van bouchra

• 21 April 2007 - 19:48

Steven Braspennincx:

Hey lieve Sabine,

Echt leuk deze site, bedankt voor het doorsturen van de link! Zo kan ik jullie tenminste vanaf hier volgen haha:)
    Hele mooie foto's (vooral die van jou en die bloem en die ene van jullie groepje met die hoofddoeken!!) , volgens mij mis ik een hoop..! Zie je eind deze week!!

X x x

Steven

• 22 April 2007 - 11:17

Tineke V/d Biencorf:

Hoi Sabine,
    Goed dat je toch nog je bergschoenen hebt meegenomen! Ik lees met jullie mee en heb zelfs al gekeken hoe duur een vliegticket naar Marokko is, want ik wil er erg graag naar toe! Veel plezier en geniet ervan!
    Groetjes,
    Tineke

• 22 April 2007 - 11:19

Henny Morshuis:

Dag Allemaal,

Allereerst complimenten voor de verslagen en foto's. Ze zijn zeer informatief en ook leuk geschreven. Inspireert me zeer om me dinsdag bij jullie te voegen. Tot dan,

Groet,

Henny

• 22 April 2007 - 11:26

Farah:

hoi ik heb weer het berichtje gelezen daar stond op dat geanne jarig dus wou ik even zeggen van harte gefeliciteerd doei doei

groetjes van farah
    veel xxxjes

• 22 April 2007 - 12:40

Derk Doijer:

Beste Mensen,
    Ik ben oa een collega van Antje en Ada en volg jullie daarom op de voet: het is erg leuk om via de verhalen en foto's met jullie "mee te mogen reizen".
    Ik heb zelf 13 jaar geleden met studenten van een andere pabo een vergelijkbare reis gemaakt en als ik de foto zie en de verhalen lees, bv van de medina en over de verfbaden, dan is het net alsof er niet veel is verandert in al die jaren...

Zouden jullie de groeten aan Ante en Ada willen overbrengen en Antje willen vertellen dat ik as dinsdag haar studenten zal laten zien waar ze "uithangt".

Dank voor de moeite en nog een heel goede voortzetting van jullie reis.

Hartelijke groet
    Derk Doijer
    Slb-er 1e2

• 22 April 2007 - 14:48

Ilse Krah:

Erg leuke site dit! Ben blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben daar! De familie is hier nou de verjaardag van pap en mam aan het vieren en alle tantes hebben de foto's enthousiast bekenen, sabine! Maaruh, het is toch een beetje saai zonder jou, zus! Zal wel weer blij zijn als je weer thuis bent vrijdag! Nou, Have fun allemaal! Liefs Ilse

• 22 April 2007 - 22:52

Ton:

Elke dag weer doen wij nieuwe indrukken op. Het eerste gdeelte van de busrit door het RIF gebergte was fantastisch. Het is echt genieten. Daarna veel last van laaghangende bewolking.Ik zal veel tijd nodig hebben om alles te kunnen vertellen. Ik hoop dat jullie een beetje een indruk krijgen over het land. Het verbaasd mij elke keer weer. Het is erg leuk om jullie berihtjes te lezen. Het bijft genieten en jullie reacties zijn welkom.

• 23 April 2007 - 05:42

Astrid:

Heey Pau en de rest!
    Echt leuke verhalen krijgen we te horen haha!Die foto waar jullie allemaal een hoofddoek ophebben is erg leuk haha! Veeel plezier nog!
    Groetjes Astrid xxx